Sunday, July 18, 2010

Pilihanraya Umum Australia

Semalam, Julia Gillard yang baru beberapa minggu lalu diperkenankan sebagai PM Australia ke-27 telah mengumunkan bahawa Pilihanraya Umum akan dilangsungkan pada 21 Ogos nanti.

PM telah menepati janji yang diberikannya ketika merampas jawatan Ketua Labor Party serta PM dari Kevin Rudd yang dikatakan telah tersasar matlamatnya. Menurut Julia, beliau bukannya pilihan pengundi sebagai PM, maka pilihanraya baru wajar diadakan. Sikap terpuji yang sepatutnya direnungi bersama.

Nampak gayanya selama 3 tahun kami berada di Australia, Insya Allah 2 kali Pilihanraya Umum Australia sempat kami ikuti secara dekat. Kebiasaannya 2 parti berentap sengit, Labor Party dan Liberal Party di samping Green Party sebagai alternatif lain. Pada kali ini tumpuan terarah kepada Julia Gillard mewakili Labor Party dan Tony Abbot dari Liberal Party yang juga baru menerajui partinya.

Dari pengalaman kami, pilihanraya di Australia amat terbuka. Saluran media massa utama, akhbar dan televisyen bertindak professional dengan menyiarkan secara seimbang kempen dari parti-parti yang bertanding. Kerap kali pula disiarkan perdebatan para pemimpin utama parti melibatkan isu tempatan dan antarabangsa. Terserahlah kepada rakyat memikirkan rasionalnya.

Para pemimpin mana-mana parti juga bebas untuk membuat lawatan ke mana-mana tapak projek dan kawasan tanpa halangan. Malah ke agensi kerajaan pun tiada masalahnya. Bagi penjawat awam pula, mereka bebas melahirkan sokongan kepada parti dan calon pilihan mereka tanpa rasa khuatir dikenakan tindakan selepasnya.

Menariknya sepanjang tempoh berkempen, tiada kelihatan poster dan banner bergantungan atau bertempelan di sana sini. Jika ada pun hanyalah poster calon tercacak di laman rumah-rumah tertentu atau di beberapa lokasi strategik yang terpilih. Satu tindakan yang amat menjimatkan perbelanjaan, mengelakkan pemandangan yang menyakitkan mata dan terhindar dari pelbagai sabotaj atau kerja-kerja khianat. Dan yang pasti, tiada sampah sarap yang dihasilkan selepas tamatnya pilihanraya.

Demikianlah sebahagian scenario yang ditunjukkan oleh Australia dalam perlaksanaan proses demokrasi di negara mereka.

Bagaimana pula di negara tercinta kita, Malaysia?

No comments: