Monday, July 12, 2010

Bermain Salji di Lake Mountain

Sekarang adalah pertengahan musim sejuk di Australia, khususnya di Victoria. Pada musim sebegini, kawasan-kawasan pergunungan sememangnya menjadi tumpuan utama, tidak kira pelancung tempatan mahupun luaran. Inilah masanya pemandangan menghijau sebelumnya bertukar wajah kepada hamparan salji memutih. Keindahan alam ciptaan Allah yang tiada tolak bandingnya, manifestasi sekelumit dari keindahan syurga nan hakiki.

Di Victoria, terdapat kira-kira 10 kawasan bersalji yang biasanya dikunjungi ramai; antaranya Mt. Hotham, Mt. Buller, Falls Creek, Mt. Baw Baw dan Lake Mountain.

Seumpama tahun-tahun lepas, kehadiran musim sejuk tahun ini tidak dibiarkan berlalu begitu sahaja. Walaupun kesejukan seharian membuatkan diri sedikit pasif tetapi keseronokan bermain salji membuatkan diri menjadi teruja. Bak kata orang, benci tetapi rindu.

Pada hari Khamis lalu (8/7/2010), kami sekeluarga berkunjung ke Lake Mountain yang terletak kira-kira 105 km jaraknya. Itulah kawasan riadah bersalji yang paling dekat. Bersama kami adalah Kak Dariah dan 2 orang anak remajanya yang datang ke Melbourne dari Adelaide, South Australia semata-mata untuk merasai pengalaman bermain salji. Di sana tiada kawasan bersalji seperti di Victoria.
Sebahagian foto di Lake Mountain terdapat di Album Foto Kami (Lake Mountain 2010) di sebelah kiri blog.

Kami bertolak kira-kira jam 10:00 pagi menaiki 2 buah kereta. Melalui Maroondah Hwy, kami singgah di Black Spur Ski Hire Shop di Narbethong untuk menyewa toboggan slide dan snow pants serta snow boots.

Melewati Marrysfield, masih jelas kelihatan kesan-kesan kebakaran besar (inferno), Black Saturday pada awal Februari tahun lepas yang menyaksikan keseluruhan bandarnya hangus terbakar. Pembangunan semula bandarnya ternyata amat perlahan dengan hanya beberapa bangunan dan kabin sahaja yang didirikan.

Lake Mountain juga terlibat sama dalam kebakaran tersebut. Walaupun telah setahun lebih berlalu tetapi kebanyakan pepohonannya masih kekal hitam legam batangnya dengan dahan dan ranting berceracak tanpa daun. Amat jauh bezanya ketika kunjungan kami pada tahun 2008 lalu.

Kami tiba di Village Car Park, Lake Mountain kira-kira jam 12:30 tengahari. Kawasan letak keretanya penuh, melimpah sehingga keluar kawasan, menandakan pengunjungnya begitu ramai sekali. Kebetulan kini musim cuti persekolahan di Victoria, juga negeri-negeri di sekitarnya.

Menyambut ketibaan kami adalah hamparan salji memutih di sana sini. Keindahan bermusim yang hanya hadir sekali setahun. Cuma sedikit terkilan, kiranya kesemua pepohonannya berdaun lebat pasti keindahannya lebih menyerlah dengan putihan salji memayungi persekitaran. Namun, semuanya itu adalah ketentuanNya. Ada hikmahnya.

Menghampiri kawasan toboggan, pengunjungnya ternyata amat ramai. Kanak-kanak tampak begitu seronok sekali mengelungsur turun menaiki toboggan slide sambil diawasi oleh ibu bapa.

Izzuddin, Hanisah, Solehah dan Imran tidak melepaskan peluang. Inilah saat yang ditunggu-tunggu. Imran yang dahulunya takut menaiki toboggan sendirian, kini mampu mengendalinya tanpa bantuan. Tiada peluang untuk kami, ibu bapanya untuk turut serta. Tidak mengapalah, asalkan anak-anak gembira dan seronok.

Penat bertoboggan, mereka meminggir ke bawah pokok-pokok yang diselimuti salji tebal dengan bermacam aktiviti mereka sendiri.

Dalam keasyikan kami di Toboggan Run, Kak Dariah berserta anak-anaknya pula mengambil peluang menjelajahi kawasan sekitarnya. Hampir 3 jam mereka menghilang, risau juga kerana bekalan makanan ada bersama kami. Rupa-rupanya mereka menyendiri di suatu kawasan terpencil sambil bermain snowball dan membina snowman.

Sambil berseronok, ibadah solat tidak dilupakan. AlhamduliLlah, di celahan pokok-pokok, ianya ditunaikan tanpa sebarang gangguan. Malah anak-anak dapat mempraktikkan kaedah mengambil wuduk menggunakan salji. Pengalaman yang amat berharga sekali.

Kami beredar pulang kira-kira jam 4:30 petang. AlhamduliLlah, selamat tiba di rumah ketika waktu Maghrib.

No comments: