Friday, December 21, 2018

Aku, Kau dan ... (Buku)

Cuti sekolah akhir tahun... berkunjung ke kedai buku dan pesta buku adalah antara aktiviti yang menjadi keutamaan kami sekeluarga terutama bagi si bongsu, Imran.

Negara Buku MEGA @ Karangkraf, Shah Alam

Diuar-uarkan sebagai Pesta Buku Bahasa Melayu Terbesar di Malaysia. Berlangsung selama 60 jam tanpa henti, bermula jam 9:00 pagi Jumaat, 23-Nov hingga jam 9:00 malam Isnin (Ahad malam) 25-Nov. Harga yang ditawarkan juga amat menarik... hanya RM10 sahaja... Wow...! kalau dapat buku asalnya mahal pasti berbaloi...!

Berdua dengan Imran, kami berkunjung pada hari akhir. Melewati waktu syuruk, kami telah pun sampai di Karangkraf. Kami menjangkakan banyak ruang pameran yang perlu disinggahi. Rupa-rupanya hanya 2 buah dewan kecil sahaja. Bukunya juga tidaklah banyak... semuanya buku-buku lama. Tidak mengapalah...

Imran amat meminati buku travelog, maka itulah pencariannya. AlhamduliLLAH,  dapatlah 6 buah travelog. Tidak sampai seminggu, semuanya dah khatam.

PTS Book Cafe @ Dolomite Business Park, Batu Caves

Komik-M Pilihan Imran
Kedai buku yang tidak pernah ketinggalan untuk dikunjungi. Pencarian kami lazimnya buku-buku komik bagi melengkapi koleksi Komik-M sedia ada, terutama yang dikeluarkan secara bersiri.

Berpandukan carian di portal PTS, kami selusuri pula di Book Cafe... lebih menjimatkan masa.

Boleh sahaja ditempah secara online tetapi kami lebih suka untuk mengambilnya terus dari rak. Imran akan membelek dahulu setiap komik bagi memastikan bukannya kompilasi karya terdahulu atau pun sekadar berubah tajuk dan lakaran muka hadapan sebab hampir semuanya telah pun ada dalam koleksi kami.

AlhamdulILLAH... dapatlah 6 buah Komik-M yang baru. Itupun sekejap sahaja dah habis dibaca dari kulit ke kulit (hadapan - belakang).

Berlima... Tenggelam Dalam Kesamaran...
The Big Bad Wolf @ MIECC

Pesta Jualan Buku Terbesar di Malaysia yang menawarkan potongan harga buku dari 75% hingga 95%. Bolehlah dianggap sebagai penutup pesta buku tahunan di Malaysia. Ianya dibuka 24 jam sehari semalam. Datanglah mana-mana masa yang terluang.

Untuk tahun ini, ianya diadakan daripada 07-Disember hingga 17-Disember-2018.

Saban tahun kami tidak pernah tidak datang. Disebabkan kesuntukan masa, kami pernah menerjah pada jam 3:00 pagi. Namun pilihan kami biasanya bertolak dari rumah seusai solat Subuh pada hujung minggu. Begitu juga pada tahun ini.


Imran Ralit Mencari Apa Yang Dicari
Dewan pamerannya melaut luas dengan lebih 4 juta buku dilonggokan. Tambahan pula harganya amat murah sekali. Bagi penggemar buku, pasti kelabu mata dibuatnya.

Dahulu kami pun begitu tetapi sekarang tidak lagi. Masing-masing ada genre bacaan tertentu yang dicari. Namun begitu, kali ini mencecah juga RM 200 dibuatnya.

Umumnya, buku-bukunya adalah buku lama dan kebanyakannya dalam bahasa Inggeris. Untuk tahun ini, buku-buku bahasa Melayu makin bertambah banyak dengan penyertaan lebih banyak penerbit.

Baguslah... sekaligus dapat menarik lebih ramai penggemar buku-buku bahasa Melayu. Sama-sama beruntung... penganjur-penerbit-pembaca.

2 comments:

zarul farhana said...

Syoknya klau dpt p. . Lama dh xbeli buku2 ni

zarul farhana said...

Syoknya klau dpt p. . Lama dh xbeli buku2 ni