Wednesday, March 21, 2018

SPM > TAHNIAH Solehah...

Tanggal 15 Mac 2018... keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017 dengan rasminya telah diumumkan. Debaran para calon terungkai sudah... suka dan duka bergantung kepada pencapaian, harapan dan penerimaan bagi setiap individu yang menghadapinya.

Segalanya perlu pasrah. Demikianlah ketentuan daripada ALLAH SWT. In shaa ALLAH ada hikmahnya yang tersendiri. 

Kejayaan yang diraikan. Terima kasih...!
Di kalangan 443, 883 orang calon SPM 2017, anak kami, Nur Solehah adalah salah seorang daripadanya. Kami berdua turut serta ke MRSM Ulul Albab Kota Putera, Besut sebagai sokongan moral kepadanya.

Pesan kami kepada Solehah... bersedialah untuk menerima ketentuan takdir daripadaNYA walau apa pun keputusan yang bakal diterima. 

Sekitar jam 10:00 pagi, Dewan Ulul Albab telah pun penuh oleh para pelajar dan ahli keluarga yang hadir. Namun sedikit terlewat... sekitar jam 11:30 pagi baru diumumkan. Segelintir ibu bapa dan pelajar telah pun tahu keputusannya melalui semakan SMS tetapi Solehah tidak benarkan kami menyemaknya. Biarlah pihak maktab sendiri yang mengumumkannya.

AlhamdulILLAH...! Solehah adalah salah seorang daripada pelajar cemerlang MRSM Kota Putera. Khabar diterima dari Kuala Lumpur; sepupunya, Arif Farhan juga muncul pelajar cemerlang di sekolahnya. 

TAHNIAH Solehah...! TAHNIAH Arif...!

Bersama mantan Pengetua MRSM Kota Putra, kini di TAR
Bagi Solehah... kejayaan ini amat besar maknanya setelah menolak tawaran A Level di Kolej MARA Seremban pada awal tahun 2017 lalu (berdasarkan kecemerlangannya dalam IGCSE yang diambilnya pada tahun 2016).

Moga kejayaan ini membuka lebih luas peluang bagi Solehah mengikuti pengajian yang diminatinya iaitu Sains Forensik, satu cabang daripada bidang Perubatan. Aamiin.

Tidak dilupakan, ucapan setinggi-tinggi penghargaan kepada para pendidik yang penuh dedikasi khususnya di MRSM Ulul Albab Kota Putera, antaranya guru penyelaras; Cikgu Suriati dan mantan Pengetua, Cikgu Nik Jasmi. Juga kepada para ibu bapa yang sentiasa memberikan dorongan dan sokongan moral sepanjang keberadaan anak-anak di maktab, lebih-lebih lagi di musim peperiksaan.

Untuk Solehah, Arif dan para lepasan SPM... perjalanan kalian masih jauh. Penentuan kerjaya di masa hadapan masih lagi belum pasti sepenuhnya... bergantung kepada kemampuan diri untuk menghadapi segala rintangan dan ujian kehidupan. Berusahalah sedaya mungkin dan bertawakallah kepadaNYA kerana selebihnya adalah ketentuan ILLAHI yang sudah pasti. 

ALL THE BEST...!

No comments: