Friday, October 7, 2016

Salam Ma'al Hijrah 1438H

Kini kita berada di awal Muharram, 1438H. Masih berbahang lagi. Maka, tidak terlewat rasanya untuk kami mengucapkan:

Salam Ma'al Hijrah 1438H

Lazimnya kehadiran tahun baru akan disertai dengan tekad dan azam baru. Secara umumnya setiap orang mengharapkan masa hadapan yang lebih baik berbanding sebelumnya.

Demikianlah realitinya yang juga menjadi fitrah manusiawi. Lebih-lebih lagilah bagi seorang Muslim... pastinya mengimpikan kehidupan nan indah di dunia dan jua di akhirat. Moga dikabulkan ALLAH SWT. Ameen.

Menyoroti peristiwa hijrah RasuluLLAH SAW dan pengikutnya dari Mekah ke Madinah... terselit kisah dua puak yang sering bertelagah di bumi Madinah iaitu puak Aus dan Khazraj yang akhirnya bersatu teguh atas roh Islam, dikenali sebagai kaum Ansar. Lebih manis lagi... keakraban persaudaraan Islam ini dimeterai bersama pendatang dari Mekah yakni kaum Muhajirin. Semuanya berpadu kemas atas nama Muslim. Hebatnya Islam yang dibawa oleh RasuluLLAH SAW.

Insafilah dengan fenomena yang berlaku di seantaro dunia sekarang. Umat Islam saling bercakaran sehingga sanggup membunuh saudara seagama semata-mata mengejar kuasa, harta dan takhta. Lihatlah apa yang berlaku muta'akhir ini di Syria, Yaman, Mesir, Sudan dan banyak lagi. Sebahagian umat pula terus-terusan ditindas oleh kuasa kufar seperti di Palestin, Chechnya, Myanmar, Pattani dan seumpamanya tanpa mendapat pembelaan dari negara-negara umat Islam. Amat menyedihkan...

Begitu juga di tanah air kita sendiri. Pertelingkahan sesama umat Islam semakin parah disebabkan perebutan kuasa politik dan perbezaan pendapat (khilafiah). Masing-masing berkeras dengan pandangan dan pendirian tersendiri. Lebih memilukan lagi... umpat keji, fitnah memfitnah, adu domba, caci maki dan kata nesta telah pun menjadi makanan harian.

Bagi mereka... aku/kami sahaja yang betul... Sedangkan jalan penyelesaiannya telahpun digariskan ALLAH SWT... kembalilah kepada al-Quran dan as-Sunnah. Bagi yang beriman dan bertaqwa, yakinilah penyelesaian melalui Islam.

Seterusnya berlapang dadalah atas perbezaan pandangan yang tidak menyentuh soal aqidah kerana ianya satu rahmat. Contohilah para ulama muktabar yang sentiasa terbuka hati mereka demi ukhuwah Islamiah sejagat.

Fahamilah Firman ALLAH SWT dalam surah as-Syura ayat 10:
"Dan apa pun yang kamu perselisihkan padanya tentang sesuatu, keputusannya terserah kepada ALLAH. Itulah ALLAH Tuhanku. KepadaNYA aku bertawakal dan kepadaNYA aku kembali"
Wahai sahabat-sahabat semua... AYUH...! Bersatulah kita Atas Nama ISLAM sebagaimana puak Aus dan Khazraj serta kaum Ansar dan Muhajirin... Inshaa ALLAH bahagia kita di dunia dan di akhirat...

Itukan tekad kita di tahun baru ini...!

No comments: