Wednesday, July 20, 2011

Jalan2 Di Zoo Negara

[Ini kisah sebulan lepas, baru kini berkesempatan untuk disiarkan. Hasrat hati nak muat turun foto ke Album Foto tetapi tidak kesampaian kerana prestasi capaian internet amat mengecewakan]

Anak bongsu kami, Imran (bertopi kuning) amat-amat-amat meminati dunia haiwan. Setiap kali melancong ke tempat-tempat tertentu, di dalam mahupun di luar negara, zoo dan taman haiwan (wildlife park/sanctuary) adalah tempat yang diidamkannya. Hingga kini, jika ditanya apakah cita-citanya, pasti jawabannya, "Zookeeper". Demikianlah biasan dari minatnya.

Sebelum bertolak pulang ke tanah air dari Australia pada awal tahun baru-baru ini, telah pun diluahkan hasrat hatinya untuk ke Zoo Negara yang letaknya tidak sampai pun 1 km dari rumah kami di Hulu Kelang. Cuma syaratnya perlu bersama-sama dengan sepupu-sepapatnya yang hampir sebaya dengannya.

Setelah seringkali bertangguh, di pertengahan bulan lepas impian Imran tercapai. Lebih menyeronokkan lagi apabila dapat bersama-sama dengan Adam, Hawa, Zahra dan abang-abang serta kakak-kakak; Izzuddin, Arif, Hanisah, Solehah, Karimah, Ainul, Aiin dan juga ibu-ibu serta bapa-bapa masing-masing. Cuma terkilan kerana Abid dan Kaisah tidak turut serta. Insya Allah di lain kesempatan kita dapat bersama.

Sedikit Info: Keluasan Zoo Negara adalah kira-kira 110 ekar. Ianya mula dibuka secara rasmi pada 14 November, 1963. Difahamkan terdapat lebih 5,100 ekor haiwan daripada hampir 460 spesis pelbagai jenis di zoo ini.

Kami tiba di Zoo Negara sekitar jam 11:00 pagi. Di saat pertunjukan haiwan di Show Amphitheatre hampir bermula. AlhamduliLlah, itulah tarikan utamanya. Konsep persembahannya ada sedikit penambahbaikan berbanding 2,3 tahun lepas. Beberapa haiwan baru diperkenalkan dengan aksi-aksi yang menghiburkan. Namun kelincahan singa laut, Bart yang menjadi bintang utama sejak sekian lama masih kekal dengan aksi-aksi yang mencuit hati.

Seterusnya kami ke Akuarium Tunku Abdul Rahman dan juga menyusuri hampir setiap kandang haiwan dan exhibit yang ada. Seimbas pandang tiada perubahan ketara. Malangnya hampir semua haiwan kelihatan tidak aktif. Sekadar duduk-duduk bersantaian, tidur ataupun bersembunyi di dalam rumah. Mungkin masing-masing sedang kekenyangan selepas diberi makan. Nampaknya lain kali jika ingin datang lagi ke Zoo Negara, kenalah masuk di sebelah petang pula.

Walaupun begitu, anak-anak berpeluang membelai dan mengusap seekor ular daun jinak di pintu masuk Reptile House. Satu pengalaman yang mungkin tidak dilupakan di samping menimba sedikit sebanyak maklumat berkaitan yang disampaikan oleh petugas zoo.

Tidak disangka-sangka ketemu rakan lama ketika di Australia dahulu, Sdr. Nazar yang kini bertugas di Bahagian Pendidikan Zoo Negara. Tidak banyak perkara yang sempat dibualkan kerana beliau sedang bertugas. Insya Allah ketemu lagi.

Hampir 4 jam berjalan kaki, mendaki dan menuruni bukit, penatnya amat terasa. Kami berehat pun ketika berhenti di beberapa singgahan untuk makan-minum bekalan yang dibawa/dibeli dan juga menyinggah di surau untuk bersolat Zohor.

Lain pula halnya dengan anak-anak, tetap aktif macam tiada apa-apa. Dunia kanak-kanak sememangnya begitu. Apabila masuk ke kereta barulah masing-masing kelihatan letih-longlai tidak bermaya, ibarat bateri kehabisan tenaga. Selepas dicaj, kembali segar.

No comments: