Thursday, February 3, 2011

Ni'mat Juadah Tradisional

Sejak di Melbourne lagi, anak-anak telah pun menyimpan dendam/mengidam untuk makan makanan Malaysia ketika di tanah air.
Nasi ambeng/berkat (nasi berlauk berbungkus daun pisang - makanan tradisi Jawa) antara yang diidamkan setibanya di Malaysia. Untuk tidak mengecewakan mereka, Nenek Azizah telah menempah 2 bungkus nasi ambeng dari orang kampung di Kg. Bukit Bangkong, Sepang - kampung halaman atuk dan nenek. Berselera sekali mereka memakannya walaupun ketika itu waktu telah pun menghampiri jam 12:00 tengah malam.
Keesokan paginya pula mereka dibawa oleh atuk dan nenek bersarapan roti canai dan teh tarik di warung. Imranlah yang paling teruja. Sampai sahaja di warung terus dimintanya roti canai dan teh tarik, diikuti nasi lemak dan roti paratha. Selepas perkena roti canai dan teh tarik, yang lain-lainnya ditolak ketepi. Nasib baiklah tidak dibuat tempahan awal, jika tidak terpaksalah kami yang menghabiskannya.
Hari-hari berikutnya, ada ketikanya kami bersarapan di lain-lain warung yang berlainan lokasinya. Namun roti canai dan teh tarik masih menjadi tempahan utamanya. Begitulah penangannya. Bukan kami sahaja bagi kami yang telah lama tidak merasainya tetapi bagi mereka yang biasa, hampir saban hari mereka tidak ketinggalan menjamahnya. Jika tidak, masakan warung/restoran roti canai bercambahan di merata tempat.
Ketika pulang ke Terengganu, Pasar Batu Enam antara yang wajib dikunjungi. Deretan gerai yang menjual kueh-mueh yang dibuka sehingga ke petang menjadi tumpuan kami. Pelbagai jenis juadah tradisional Teganu Kite amat mudah diperolehi. Sebut sahaja apa namanya, Insya Allah ada dijual. Ikutkan hati semuanya ingin dibeli. Kueh menganang, akok, rojak kateh (kaki lembu) dan nasi air menjadi pilihan kami pada kali ini. Lain kali bolehlah dicuba pula laksam, laksa, tepung pelita, khasidah, koleh kacang, sata, sarok dan bermacam lagi.
Keropok lekor pula sememangnya satu kemestian. Ianya dibeli di Seberang Takir. Kata orang ianya lebih sedap dari keropok lekor Kg. Losong. Mungkin ada benarnya tetapi kami tidak menggemari cara layanan beberapa petugas wanita muda yang 'tidak mesra pelanggan/endah tak endah'. Malah ada yang sibuk dengan handphone dan juga berborak sesama sendiri. Rasanya cukuplah sekali. Masih banyak lagi gerai keropok lekor di Terengganu yang boleh disinggahi. Bunyinya seakan merajuk tetapi itulah hakikatnya jika pelanggan tidak dilayan dengan baik. Amat berbeza dengan layanan mesra (nota: penuh ikhlas) yang ditunjukkan oleh makcik/nenek di gerai kueh Pasar Batu Enam. Sejuk hati untuk berkunjung lagi.
Setiap kali menjamah juadah tradisional, terubat kerinduan yang terpendam selama ini. AlhamduliLlah, syukur padaNya dianugerahkan rezeki, kesempatan, kesihatan dan selera makan.
Firman Allah SWT dalam surah Ar-Rahmaan, "Maka ni'mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan".
"Ya Allah, ampunilah diri ini jika tidak menyedarinya. Ameen."

2 comments:

Shaharudin Ismail said...

nasi embeng kena order bila balik m'sia nnt .. Terliur baca blog kali ni ...

ropidi 'n laili said...

jom balik m'sia...8)