Saturday, April 19, 2008

Cuti-Cuti Australia - Persediaan

Zam zam ala kazam... mak dan abah selamat mendarat turun di Gold Coast
Setiap kali merancang untuk bercuti, perancangan yang teliti perlu dibuat. Lagi lama masa dan jauh jarak perjalanan lebih banyak hal yang perlu diberikan perhatian. Tapi adakala terlepas pandang juga, bak kata peribahasa, “setelah terhantuk baru tengadah”.

Untuk perjalanan kami ke Gold Coast, turun ke Sydney dan Canberra, seterusnya bertolak pulang ke Melbourne, perancangan dan persediaannya telah dilakukan sejak 2 bulan sebelumnya. Perkara utamanya adalah tempat lawatan, tempat bermalam, kereta sewa dan tiket kapal terbang. Tidak terkecuali soal makanan halal dan solat di jalanan. Kalau kat Malaysia makan-minum dan solat tidaklah menjadi isu kerana kemudahannya ada di mana-mana.

Untuk mencari tempat bermalam, menyewa kenderaan dan membeli tiket penerbangan semuanya perlu dilakukan secara online. Untungnya tak perlu menelefon ke sana-sini. Bolehlah melayari internet sebelah malam.

Tempat Bermalam

Inilah yang terpenting dan paling memeningkan kepala. Rumah/ apartmen/ kabin/ etc perlu ditempah awal, tambahan pula pada musim cuti persekolahan. Pada masa yang sama lokasi lawatan dan singgahan perlu diatur lebih awal. Budget pun nak kena tengok juga.

Agak susah juga untuk membuat tempahan kerana kebanyakan tempat sewaan yang menarik telahpun penuh. Apatah lagi untuk memuatkan 10 orang kesemuanya. Tambahan pula kami sendiri pun tidak arif akan persekitaran dan lokasinya, sekadar berpandukan pada peta semata-mata

Di hadapan rumah sewa di Gold Coast
Di Gold Coast, kami menempah sebuah rumah di Burleigh Heads, tidak jauh dari Gold Coast Airport untuk tempoh 4 hari 3 malam (Jumaat – Isnin). Di Sydney pula kami dapat Olympiad Apartment 2 bilik di tingkat 4 untuk 3 hari 2 malam (Isnin – Rabu). Memandangkan masih banyak tempat yang perlu dilawati di Sydney, tambahan pula mendapat tawaran bermalam di Malaysian Hall dan di rumah kawan Laili, kami berada di Sydney sehingga hari Khamis. Seterusnya di Canberra pula setakat cabin sahaja (2 buah) di Goulburn untuk tempoh 2 hari 1 malam (Khamis – Jumaat)..

Tempat Lawatan

Ini pun tidak kurang memeningkan kepala. Mana nak pergi dan tempat mana yang perlu dilawati pun kami kurang mengetahui. Jika dirujuk pada tempat-tempat menarik dalam internet, semuanya tempat dipromosikan menarik. Akhirnya keputusan dibuat di saat-saat akhir. Kami beli tiket di kedai RACV (macam AAM kat Malaysia) yang ada potongan istimewa untuk ahli RACV.

Di Gold Coast, tempatnya Australia Zoo, Underwater World dan Sea World. Habis tempoh 4 hari di Gold Coast. Tak berkesempatan untuk menikmati keindahan pantai dan laut yang dikatakan amat mengkagumkan. Sepatutnya kami luangkan masa sehari untuk berjalan-jalan dan bersantai di pantainya. Hari ke-4, sehari perjalanan ke Sydney.

Di Darling Harbour sebelum menaiki feri ke Opera House
Di Sydney pula, tempatnya di sekitar Darling Harbour, antaranya Sydney Aquarium, Wildlife World, Opera House, Botanical Garden, Harbour Bridge dan Sydney Tower. Juga ke Taronga Zoo. Manakala di Canberra pula sekadar di sekitar Parliament House dan singgah solat jamak di Canberra Mosque (Masjid Abu Bakar) yang terletak berhadapan Kedutaan Malaysia. Dari pencarian kami pun tidak banyak tempat yang benar-benar menarik di Canberra.

Awalnya kami merancang nak ke Adelaide sehingga hari Ahad tetapi dibatalkan kerana dirasakan perjalanan yang dirancang pun amat memenatkan. Tambahan pula sekolah akan dibuka untuk penggal kedua pada hari Isninnya. Bagi peluang pada anak-anak untuk berehat.

Tiket Kapalterbang

Di samping Qantas terdapat beberapa syarikat penerbangan tambang murah, antaranya Jet Star, Virgin Blue dan Tiger Airways. Jika bernasib baik terdapat tawaran menarik dengan harga tambang murah serendah AUD 10.00 (harga bersih tanpa cukai). Ini yang kami terlepas.

Tiket penerbangan yang ditempah hanya untuk ke Gold Coast sahaja iaitu Tiger Airways. Balik ke Melbourne menaiki kereta sewa sambil melancong.

Kereta Sewa

Kereta sewa, Camry dan Corolla
Terdapat banyak syarikat kereta sewa di Australia, antara yang popular adalah Thrifty, Hertz, Avis, Budget dan Europcar. Perbandingan harga boleh dilakukan secara online untuk mendapatkan harga yang termurah. Di samping harga, tawaran unlimited km perlu diberikan perhatian terutama untuk perjalanan melebihi 100 km.
Di Gold Coast, kami menyewa dari Thrifty kerana lebih murah untuk tempoh masa pendek. Tambahan pula ada potongan sebagai ahli Thrifty. Keretanya, MPV Kia Grand Carnival dan compact car (diupgrade kepada 4 WD). Kedua-duanya diambil di Gold Coast Airport, sedikit airport charge dikenakan.

Manakala untuk perjalanan ke Sydney – Canberra – Melbourne, kami menyewa dari Hertz menggunakan keistimewaan potongan harga ahli RACV. Keretanya Toyota Camry dan Toyota Corrolla. Emm... dapatlah merasa 4 jenis kereta.

Makanan Halal

Perancangannya kami akan memasak makanan. Jadi periuk nasi dan pinggan mangkuk perlu dibawa sama. Begitu juga rempah ratus, makanan segera , beras dan lain-lain keperluan turut dibawa sebagai asas. Bekalan seterusnya dibeli di mana-mana pasaraya yang ditemui. Kuali, pinggan dan seumpamanya yang terdapat di rumah sewa boleh digunakan tapi perlu disamak terlebih dahulu.

Begitulah secara umum persediaan yang dilakukan. Pelbagai kesulitan dan karenah yang timbul tapi dari situlah timbulnya pengajaran dan peringatan. AlhamduliLlah segalanya dipermudahkan oleh Allah SWT.

4 comments:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.

Unknown said...

salam nak minta tolong mcmana nak dapatkan rumah yang ropidi n laili sewakan di gold coast. group saya ada dalam 12 org... 6 dewasa, 5 kanak2 n 1 infant.. kami bercadang bulan 9 thn dpn.. untuk penginapan nie x ada lg... tgk dlm internet semua mahal2..........

Anonymous said...

Hello I am so delighted I found your web site, I really found you by accident, while I was browsing on Google for
something else, Regardless I am here now and would just like to say thanks a lot for a tremendous post
and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don't have time to browse it all at the moment but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the awesome work.
Also visit my blog - funnymariogames

Anonymous said...

e cigarette, smokeless cigarettes, smokeless cigarettes, electronic cigarettes, e cigarette forum, e cigarette reviews