Wednesday, March 6, 2013

Dari Sini Ke Sana

Sudah lebih sebulan blog ini kaku tanpa entri baru. Bermakna selama itu juga mungkin ada yang tertunggu-tunggu khabar beritanya. Itu pun jika ada yang berminat untuk mengikutinya. Dan mungkin ramai juga yang tidak kisah pun.... Apa-apa pun maaf dipinta....

Dalam jarak waktu berkenaan kami agak sibuk dengan kehidupan yang terkejar-kejar ke sana sini hinggakan masa senggang yang ada dirasakan amat singkat sekali.

Dari Kota Putra ke Serting

Di tangga Surau Al Faezin, MRSM Kota Putra
Dimaklumi, Nur Solehah baru sebulan setengah mendaftar masuk ke Tingkatan 1 di MRSM Kota Putra, Besut, Terengganu. Perhatian yang lebih perlu diberikan bagi meredakan kerinduannya terhadap keluarga (homesick) serta tekanan pengajian terutama hafazan yang amat baru baginya.

Ketika cuti panjang sempena Maulidur Rasul dan Tahun Baru Cina, kami sekeluarga pulang ke kampung halaman di Kuala Terengganu. Solehah menunggu di sana setelah dijemput oleh Ummi Na dari asrama sehari dua sebelumnya.

Selepas menghantar Solehah pulang ke asrama, kami bergegas pula pulang untuk menghantar abangnya, Izzuddin ke MRSM Serting, Negeri Sembilan pula. 

Penatnya amat terasa tetapi itulah pergorbanan dan sebagai tanda sokongan kami kepada anak-anak. Berbanyak terima kasih kepada Ummi Na dan Bakhtiar-Suraya yang banyak membantu.

Dari Ulu Kelang ke Puchong

Akhir Januari baru-baru ini kami berpindah lagi dari rumah sewa di AU5, Lembah Keramat, Kuala Lumpur ke rumah emak-abah di Ulu Kelang. Baru setahun kami mendiami rumah tersebut, tiba-tiba sahaja ianya dijual dan tuan rumah baru ingin menetap di situ.

Pandangan sisi Rumahku Syurgaku di Saujana Puchong
ketika di peringkat akhir pengubahsuaian
Ada hikmahnya.

Insya Allah selepas ini kami akan berpindah pula ke rumah kami di Saujana Puchong, Selangor. Rumah teres 2 tingkat yang dibeli lebih 10 tahun lalu kini didiami oleh adik. 

Sejak awal tahun lagi kerja-kerja pengubahsuaian giat dijalankan dan kini telah pun siap. Tidak banyak yang dilakukan, sekadar memberi keselesaan untuk didiami.

Itulah antara hikmahnya. Setelah lebih 10 tahun ditinggalkan usang, sekarang tampak lebih ceria dan berseri.

Bila akan berpindah? Bergantung kepada keadaan. Tambahan pula Hanisah bakal menduduki PMR di suku ketiga tahun ini. Mungkin ditangguhkan dahulu buat sementara waktu.

Kini ianya menjadi rumah singgahan/ rumah rehat kami di hujung minggu.

No comments: