Sunday, November 13, 2011

Daftar Haji

Saban tahun, bilangan permohonan mengerjakan haji di Lembaga Tabung Haji semakin bertambah, sekaligus tahun menunggu giliran semakin menjauh.

Sepuluh tahun dahulu, setahun dua selepas mendaftar telah pun menerima surat tawaran menunaikan haji. Ketika kami berdua mendaftar haji 5 tahun lalu, kerani kaunter memaklumkan, Insya Allah 4-5 tahun lagi gilirannya akan tiba.

Baru-baru ini apabila diperiksa (tanpa rayuan), Tahun Peruntukkan Menunaikan Haji kami adalah pada tahun hadapan. AlhamduliLlah. Moga segalanya dipermudahkanNya. Ameen.

Dengar cerita, jika mendaftar haji sekarang ini perlu tunggu paling kurang 30 tahun lagi. Wow... tahun menunggu yang naik begitu mendadak sekali. Nampaknya makin ramai yang mempunyai kesedaran untuk melaksanakan rukun Islam yang kelima.

Beberapa hari lepas saya ke kaunter Lembaga Tabung Haji di Bangunan Tabung Haji, Jln Tun Abdul Razak, KL untuk menguruskan pendaftaran menunaikan haji bagi anak-anak. Pengunjung kaunter tidak ramai, maka cepatlah segala urusan berkaitan.

Sebenarnya urusan pendaftaran haji ini boleh dilakukan di beberapa bank tertentu seperti Bank Rakyat dan Bank Islam. Akan tetapi kami perlu kemaskini data (tarikh lahir) anak-anak yang hanya boleh dilakukan di mana-mana cawangan Lembaga Tabung Haji sahaja.

Apabila diperolehi slip kuning, tertera di atasnya, Tahun Peruntukkan Menunaikan Haji : 2042. Itu dia... 31 tahun lagi. Paling awal pun dijangkakan dalam 25 tahun lagi. Tidak mengapalah, ketika itu Izzuddin telah pun berusia 40 tahun, Hanisah (38), Solehah (36) dan Imran (32). Insya Allah, dimurahkan rezeki dan ada peluang, mereka mungkin boleh berangkat menunaikan haji lebih awal lagi.

Apa-apa pun perancangan dan usahanya perlu ada, antaranya menabunglah dari sekarang. Untuk anak-anak kami telah pun membuka akaun Tabung Haji sejak mereka bayi lagi. Duit raya dan sumbangan yang diterima akan dimasukkan ke akaun mereka. Setiap bulan pula dilakukan potongan gaji secara tetap. Setelah mereka mempunyai pendapatan sendiri, bolehlah mereka menyambung simpanan tersebut dengan jumlah yang lebih besar lagi. Banyak manafaatnya.

Perlu diingat, setiap Muslim mempunyai 5 kewajiban bagi melengkapkan keislaman mereka. Bermula dengan 2 kalimah syahadah, diikuti menunaikan solat, berpuasa Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji di BaituLlah. Dalam banyak keadaan, ramai yang bergelar Muslim dan Mukmin sering tertangguh dalam melaksanakan tuntutan ke-5 tersebut, antaranya kerana melibatkan peruntukan kewangan yang besar.

Justeru itu, berhemahlah dalam berbelanja. Jika kita boleh membeli itu dan ini yang kurang/ tidak penting, apa salahlah kita salurkan secara tetap (tidak diusik) sebahagiannya kepada tabung/ simpanan menunaikan haji. Insya Allah cita-cita untuk menunaikan haji akan dipermudahkan olehNya.

No comments: