Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Tip of Borneo

Petang Ahad, dibawa oleh Cik Rus dan Cik An; kami bergerak lebih jauh melepasi Kota Kinabalu menuju ke Tanjung Simpang Mengayau, Kudat. Dikhabarkan di sini terdapatnya penghujung kepada sebuah tanjung, sekaligus penghujung kepada Pulau Borneo di sebelah barat daya. Ianya dikenali sebagai Tip of Borneo. Sesuatu yang menarik dan mengujakan.

Dari Kota Kinabalu, jaraknya kira-kira 220 km. Kami bertolak kira-kira jam 11:15 pagi, singgah menunaikan solat jamak di Masjid Ubudiah, Pekan Sikuati sekitar jam 2:00 petang, seterusnya tiba di Tanjung Simpang Mengayau pada jam 3:00 petang.

Terkenangkan kelasakan kami memandu di Australia dahulu. Jarak seumpamanya adalah perkara biasa kerana kebanyakan tempat menarik letaknya agak jauh antara satu sama lain.

Di sepanjang jalan dari KK ke Kudat, pelbagai pemandangan dapat dihayati. Dari rupa buminya, pepohonan di sekitarnya, pekerjaan para penduduk dan hasil mahsul yang menjadi nadi sesuatu kawasan. Ladang kelapa sawit, ladang kelapa dan pelbagai bentuk tanaman menunjukkan pertanian adalah sumber ekonomi utama di sini.

Menghampiri Tanjung Simpang Mengayau, pemandangan Pantai Kelambu dan Pantai Kalampunian dengan pepasir pantai yang memutih dan deburan lembut ombak menghempas gigi air mengundang keasyikan pandangan mata kami.

Melangkah naik ke tanjung, kami disambut oleh replika dunia (globe) besar bersebelahan tiang bendera yang tinggi. Di belakangnya adalah unjuran tanah yang membentuk hujung tanjung. Tiupan angin dari Laut Cina Selatan dan Laut Sulu bertiup agak kuat, silap-silap boleh tumbang dibuatnya. Ombak kuat menghempas ganas batuan rata yang mendatar di tepi laut. Tebing tinggi menghadap ke laut beralun-alun cantik bagaikan diukir, kesan hakisan angin yang berzaman.

Menurut Cik Rus, ada ketikanya angin bertiup perlahan sahaja dan ombaknya lembut menghempas batu, para pengunjung boleh turun ke hamparan batu di bahagian bawah.

SubhanaLlah... betapa indahnya ciptaan Illahi.

Kepada rakan-rakan yang belum pernah sampai ke Tip of Borneo ini, amat disarankan untuk mengunjunginya. Tidak kalah dengan apa yang ada di luar negara.

Sebahagian fotonya terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini.

Sekitar setengah jam di tanjung, kami terus bergerak pulang. Menyinggah seketika di Terminal Feri Kudat/Banggi di mana Cik An kerap berulang alik ke Pulau Banggi atas urusan kerja. Seterusnya berhenti di pekan Kota Marudu untuk jamak makan (tengahari dan malam) sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Kota Kinabalu.

AlhamduliLlah, kami tiba di rumah sekitar jam 9:00 malam. Penatnya amat terasa. Kopi yang diminum pun tidak dapat menahan mata dari tidur.

No comments: