Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Poring Hot Spring

Di sebelah petang setibanya kami di Kinabalu Pine Resort (KPR), selepas makan tengahari dan solat jamak qasar, kami terus ke kolam air panas, Poring Hot Spring yang terletak kira-kira 30km dari penginapan kami.

'Poring' dalam bahasa ibunda etnik utamanya, Kadazandusun merujuk kepada spesis buluh yang banyak terdapat di kawasan tersebut. Poring terletak di kawasan tanah rendah, dikatakan terbentuk hasil ledakan gunung berapi.

Beberapa keping foto di Poring Hot Spring terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini untuk melihatnya.

Setibanya di Poring Hot Spring, hujan mulai merenyai turun, berlarutan sehingga kami bertolak pulang ke KPR. Namun ianya bukan halangan kerana tujuan kami ke Poring juga untuk bermain/ berendam air.

Di Poring HS, terdapat beberapa pilihan untuk berendam air panas, samada di kawasan terbuka (berbumbung dan tidak berbumbung) ataupun menyewa kawasan tertutup yang berbentuk rumah tradisional.

Di kawasan berbumbung, disediakan kira-kira 40 kolah yang boleh memuatkan 2-3 orang/kolah dengan sumber air panas-sejuk dari paip air di setiap kolah. Kolam terbuka juga disediakan samada di tempat berbumbung mahupun tidak berbumbung.

Bagi tempat mandian di tempat tertutup pula kami tidak pasti bagaimana rupanya dan berapa kadar bayaran tambahannya.

Bersebelahan kolam air panas, disediakan juga kolam mandi biasa berbayar. Anak-anak tidak betah berada di kolam air panas, apatah lagi dengan bau sulfur yang menyengat hidung. Dengan bayaran RM1.00 seorang/jam, mereka galak bermandian di kolam mandi sambil bermain gelungsur.

Selain daripada itu, di Poring HS juga terdapat Butterfly Farm, Orchid Conservation Centre, Canopy Walkway, Tropical Garden dan Raflessia Conservation Centre. Semuanya itu tidak sempat kami menjenguknya kerana kesuntukan masa, tambahan pula dengan keadaan cuaca yang tidak selesa untuk berjalan-jalan.

Setibanya kami di resort, kami terus ke dining terrace untuk makan malam. Nasi putih dengan sup daging, sayur campur, ayam masak halia dan sotong tumis serta teh Sabah, kami makan penuh berselera. Licin semua hidangan.

Selepas solat jamak, masing-masing tertidur kepenatan sehinggalah dikejutkan untuk solat Subuh keesokan harinya.

No comments: