Wednesday, May 23, 2012

Catatan Mekah : Berangkat Pulang

[Terkilan di hati, foto-foto yang diambil di sepanjang perjalanan dari Mekah ke Jeddah sehingga tiba di tanah air tersilap padam dari kamera tanpa disedari. Justeru itu tiada foto kami sekeluarga untuk entri ini]

Hari ke-7 di bumi barakah, Mekah al-Mukarramah adalah hari terakhir kami sebelum berangkat pulang ke tanah air. Mengikut jadual, penerbangan kami akan berlepas sekitar jam 1:00 pagi keesokan harinya. Dan kami perlu check out dari Asian Golden Palace Hotel kira-kira jam 12:00 tengahari dan bertolak ke Lapangan Terbang Jeddah seusai solat Zohor dan makan tengahari.

Kami diperingatkan,"Jangan lupa tawaf wida' (yakni tawaf perpisahan)". Ianya amalan wajib yang dikenakan dam jika ditinggalkan tanpa uzur. Sewajarnya dilakukan selewat mungkin sebelum meninggalkan Masjidil Haram. Ramai jemaah yang memilih melakukannya di sebelah pagi, seterusnya menunaikan solat Zohor di bilik hotel atau masjid lain yang berhampiran. Pilihan kami, lakukannya selepas solat Zohor.

Tidak disangka-sangka, penerbangan balik ditangguhkan ke 7:00 pagi keesokan harinya. AlhamduliLlah kami semua dibenarkan tinggal di bilik sehingga waktu bertolak iaitu selepas solat Maghrib.

Persoalannya bagaimana dengan tawaf wida' kami? Mengikut pemahaman kami ianya terbatal dan wajib diulang kerana masa menunggu yang lama. Itulah yang kami lakukan seusai solat Asar di Masjidil Haram. Hairannya ramai jemaah yang memilih mengekalkan tawaf wida' sedia ada dengan tidak pergi ke Masjidil Haram. Kami tidak pasti apakah tindakan seumpamanya dibolehkan. Itulah masalahnya apabila tiada mutawwif/ pembimbing bersama rombongan.

Ketika bas bertolak meninggalkan perkarangan hotel, hati ini diragut sayu untuk berpisah dengan BaitulLlahil Haram. Selamat Tinggal Kaabah. Insya Allah ketemu lagi ketika musim haji nanti. Ameen.

Dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Jeddah, rombongan kami berhenti tidak jauh dari Masjid ar-Rahmah atau lebih dikenali sebagai Masjid Terapung atau Masjid Putih yang terletak di pinggir Laut Merah. Ketika itu waktunya telah pun melewati jam 10:00 malam, semuja pintu telah pun ditutup. Jadi kami sekadar dapat melihatnya dari luar sahaja. Walaupun dibayangi kelam malam, namun kesyahduan rumah Allah tetap terasa di hati. SubhanaLlah.

AlhamduliLlah, untuk makan malam kami dibekalkan dengan nasi bungkus. Maka di benteng jalan menjadi tempat kami menjamu selera. Anak-anak tidak turut serta. Semuanya tidur kepenatan di dalam bas.

Kami tiba di Lapangan Terbang Jeddah sekitar jam 11:30 malam. Sekilas pandang didapati lapangan terbangnya kecil sahaja. Kesemua barangan (termasuk botol-botol 5L air zam-zam) diturunkan dari bas, terus ditolak masuk ke satu sudut di ruang menunggu. Terdetik di hati "Di sinilah nanti tempat kami melelapkan mata sementara menunggu waktu berlepas". Apa yang penting selesaikan dahulu solat Isyak yang masih belum ditunaikan. Ruang solatnya (masjid?) amat luas tetapi wuduknya perlu diambil di tandas. Sewajarnya disediakan bersebelahan tempat solat bagi memudahkan jemaah.

Baru sahaja kami merancang untuk melepaskan lelah, tiba-tiba dimaklumkan bahawa rombongan kami telah tersilap lapangan terbang. Ianya lapangan terbang domestik bukannya antarabangsa. Sepatutnya di Terminal Haji @ Lapangan Terbang Raja Abdul Aziz. Jaraknya jauh juga, perlukan bas untuk ke sana sedangkan bas yang membawa kami tadi telah lama meninggalkan kami. Timbul rasa geram dan marah di kalangan ahli rombongan. Kiranya ada mutawwif Al-Fajr Travel bersama, Insya Allah kesilapan terminal ini pasti tidak berlaku.

Ketua kumpulan, Hj Zulkarnaian dan rakan-rakan berusaha menghubungi mutawwif kami di Mekah tetapi tiada apa yang dapat dilakukan. Akhirnya mereka mengambil inisiatif berkira dengan pemandu bas lain yang menghantar penumpang ke lapangan terbang berkenaan. Hasilnya kami terpaksa mengeluarkan SR 11 seorang untuk menampung kos tambang yang diminta, SR 500 ++. Alahai... tiada beban batu digalas. Maka berangkut kami menaiki bas menuju ke Terminal Haji. Ketika itu jam telahpun melewati jam 2:00 pagi.

Umumnya Terminal Haji kelihatan luas dan besar tetapi tidaklah seluas dan canggih seperti KLIA. Setibanya di Terminal Haji, kami dipujuk pula oleh pekerja am Bangladesh, menawarkan khidmat satu troli SR10. Mereka cuba mengaut untung segera, sedangkan trolinya percuma sahaja. Kami cuba mencari troli di merata ceruk lapangan terbang yang besar tetapi tidak kelihatan. Apakah ianya disorokkan? Akhirnya ketemu juga di bahagian berlepas dan juga diperolehi dari penumpang baru tiba yang sedang memindahkan barangan dari troli ke kereta.

Seterusnya kami berbaris panjang pula untuk check in. Di kiri kanan kami kesemuanya rombongan jemaah umrah Malaysia dari pelbagai agensi umrah tempatan. Jelaslah kami termasuk dalam penerbangan khas umrah seperti kami datang dahulu.

Ketika check in, timbul beberapa kekalutan. Pertama, pekerja Bangladesh yang bertugas memasang tag pada beg cuba meminta 'upah'. Seakan berbisik dimintanya upah tambahan sebanyak 30 Riyal. Apabila melihat kami sekeluarga mempunyai bilangan beg yang banyak, dinaikkan upahnya kepada 50 Riyal. Amat menyakitkan hati. Kami terus bertanya kepada pegawai kaunter bertugas, "Apakah kami perlu bayar upah yang diminta?" Natijahnya pekerja Bangladesh tersebut ditegur oleh pegawai berkenaan.

Kekalutan kedua berkait dengan air zam-zam yang diuruskan check-in secara pukal. Ketua yang menguruskan pengeluaran tag air zam-zam berkeras meminta kesemua botol air zam-zam dimasukkan ke beg plastik tebal yang disediakan dengan kos SR 8 sebotol sebelum dikeluarkan tag. Kami membantah kerana kesemua air zam-zam telah sedia dimasukkan ke dalam beg plastik yang dibekalkan oleh pihak pembekal.

Setelah berhempas pulas mempertahankan pendirian kami, tiba-tiba syaratnya berubah; jika ingin lepas bayar SR 5 sebotol tanpa perlu dimasukkan ke beg plastik sepertimana diarahkan sebelumnya. Lagilah hangat hati kami. Jelas ianya satu komplot/ sindiket mengaut untung atas angin @ rasuah. Amat menyedihkan perkara seumpamanya berlaku di bumi Arab Saudi yang sinonim dengan 2 Tanah Suci.

Ketika itu, kumpulan jemaah dari agensi umrah lain telah pun lama beredar melepasi pemeriksaan imigresen dan kastam. Akhirnya dengan campur tangan pegawai Penerbangan Malaysia (MAS), semuanya dapat diselesaikan tanpa perlu membayar walau sesen sekalipun. AlhamduliLlah, terlepas kami dari perangkap rasuah kerana mengingatkan dosa yang amat besar bagi pemberi dan penerimanya.

Sekali lagi terasa geram kerana dibiarkan kami terkuntang kanting menguruskan segalanya secara bersendirian. Maklum balas dari kenalan dari agensi umrah lain jelas, segala urusan telah pun diuruskan oleh agensi umrah masing-masing yang turut disertai mutawwif dari mula bertolak di KLIA sehingga kembali ke KLIA.

Di imigresen timbul kekalutan seterusnya kerana kami tidak diberitahu perlu mengisi borang keluar. Terpaksalah kami keluar dari barisan untuk mendapatkan borang berkenaan dan mengisinya. Diketahui selepasnya, sebahagian ahli rombongan tidak perlu mengisinya.

Entahlah... masalah yang diterima dirasakan bertimpa-timpa. Muhasabah diri, anggaplah semuanya ujian dari Allah SWT sebagai persediaan sebelum menghadapi cubaan dan dugaan yang lebih mencabar ketika menunaikan haji nanti. AstaghfiruLLahal 'azim.

Oleh kerana telahpun masuk waktu Subuh, perkara utama adalah menunaikan solat. Sedihnya tiada ruang khas/ surau. Kami bersolat bersebelahan tandas, berdekatan farmasi dan tempat makan beralaskan tikar yang sedia terhampar. Bagi kami tiada masalah kerana telah biasa bersolat di ruangan terbuka hatta beralaskan tanah, kerikil dan salji ketika di Australia dahulu.

Memasuki ruang menunggu, hampir segenap penjuru dan kawasan telah pun dipenuhi ratusan jemaah umrah Malaysia. Di sana sini ramai yang sedang melayan mengantuk dan letih, lena tidur beralaskan lantai dan berbantalkan beg. Begitu juga dengan anak-anak dan sebahagian daripada kami.

Menghampiri jam 6:30 pagi, masing-masing melangkah masuk ke kapal terbang MAS. Kebanyakan tempat duduk terpisah-pisah sesama ahli keluarga termasuklah kami sekeluarga. Dengan semangat persaudaraan, mudah sahaja bertukar tempat. AlhamduliLlah. Leganya apabila dapat duduk dengan selesa. Melihat ke serata tempat duduk, ramai yang mula melelapkan mata.... mudah sahaja untuk lena dalam keadaan mengantuk dan letih menguasai badan dan minda. Hinggakan makan pun terpaksa dikejutkan...

AlhamduliLlah, kami dapat menunaikan solat secara baik di beberapa sudut yang dibenarkan di dalam kapal terbang. Terima kasih MAS. Hairan dan pilunya hati melihat ramai penumpang yang tidak mengambil peluang yang dibenarkan itu. Apatah lagi masing-masing baru sahaja melaksanakan ibadah umrah. Berbaik sangka, mereka telah tunaikan solat tanpa kami sedari ataupun sebilangannya dalam uzur syari'e dan sebahagiannya lagi melakukan solat menghormati waktu (apakah dibolehkan dalam keadaan tiada halangan menunaikannya secara tunai?).

AlhamduliLlah, kami selamat tiba di KLIA sekitar jam 9:00 malam. Tindakan utama kami, singgah di surau pertama ditemui untuk melangsaikan hutang dengan Allah; solat Maghrib dan Isyak. Seterusnya kami beredar ke ruangan bagasi. Ramai penumpang yang telah pun beredar meninggalkan lapangan terbang setelah mengambil barangan. Masing-masing tidak sabar untuk bertemu ahli keluarga yang setia menunggu.

Berbanyak terima kasih kepada ipar, Bakhtiar dan Nita yang sudi menjemput kami sekeluarga berserta emak, abah dan Hadi.

Hingga kini keseronokkan bertamu di bumi kecintaan RasuluLlah SAW; Mekah dan Madinah sentiasa segar di ingatan. Keinginan untuk kembali ke sana tidak pernah padam di sanubari. Moga dimurahkan rezeki, dikurniakan kesihatan dan dipermudahkan segala urusan. Ameen.

hamzahsuleiman said...

alhamdulillah... seronok baca pengalaman umrah di haramaian... alhamdulillah, saya sudah pernah sampai di sana, dan berhajat sangat nak sampai lagi di sana...
sedang mencari-cari travel agent + tarikh yang cocok (betul2 dalam cuti sekolah, sebab saya guru), jumpa alfajr... then tergerak hati nak search kat blog, nak tahu pengalaman dgn agensi ni... apa2pun tq untuk perkongsian ini... memang sukar dan sulit jika tiada wakil agensi yang turut serta dalam rombongan...

Anonymous said...

Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog shine.
Please let me know where you got your theme. Appreciate it

Here is my weblog - diets that work fast