Monday, March 30, 2009

Suai Kenal Southeastern Group

Tengahari semalam (Ahad, 29/03/2009), komuniti rakyat Malaysia yang tinggal di tenggara Melbourne (Southeastern Group) berkumpul lagi untuk Majlis Suai Kenal keluarga baru. Kali ini diadakan di Bald Hill Park, Clarinda - tempat yang sama untuk majlis seumpamanya pada akhir tahun lepas.

Hanisah, Solehah dan Azizah bersila simpuh menghadap hidangan
Mengikut agendanya, majlis bermula seawal jam 11:00 pagi. Kami sekeluarga bersama Dr. Siti Aminah serta anaknya, Azizah datang agak lewat sedikit, menunggu Izzuddin tamat ujian tali pinggang Tae Kwon Do-nya pada jam 12:30 tengahari.

AlhamduliLlah masih tidak terlalu lewat. Ketika sampai masing-masing sedang sibuk makan-makan sambil beramah mesra bersama rakan-taulan. Seronok dapat bersua muka dan bertanya khabar sesama kami terutama rakan-rakan luar dari Dandenong seperti Clayton dan sekitarnya.
Majlis diserikan lagi dengan kehadiran Dr. Nasir, pegawai attache menggantikan Dr. Mohammed Ali di MSD serta penyertaan sama orang-orang tua (ibu bapa) kepada beberapa keluarga, antaranya ibu bapa Haidar dan Dr. Zamri.

Sebahagian kaum ibu yang hadir ketika sesi tazkirah
Sedikit terkilan, masih ramai keluarga Southeastern yang tidak datang. Mungkin tidak mendapat makluman mengenainya dan mungkin juga ada urusan yang tidak dapat dielakkan. Banyak kemungkinannya. Cuma diharapkan, di lain ketika ianya mendapat sambutan yang lebih hebat dengan perancangan yang lebih teliti dan teratur.

Juadah utamanya amat istimewa sekali, BBQ lamb dan nasi minyak, sumbangan Cikgu Din-Marlina sempena aqiqah anak kedua mereka, Maisarah yang lahir beberapa bulan lalu. Terima kasih. Moga dirahmati Allah sentiasa.

Juadah sampingan hasil sumbangan hampir setiap keluarga juga banyak memenuhi meja dan bangku taman. Walaupun makan berulang kali, lebihannya masih banyak. AlhamduliLlah tidak membazir, boleh dibungkus untuk bekalan makan malam.

Ustazah Hidayah menyampaikan tazkirah
Sebelum mengerjakan solat berjemaah, para hadirin berpeluang mengikuti tazkirah ringkas yang disampaikan oleh Ustazah Hidayah, seorang Peguam Syariah (difahamkan kini pensyarah di UiTM) yang sedang melanjutkan pengajian di peringkat PhD di La Trobe Unviersity. Pengisiannya menarik sekali, betapa perlunya toleransi suami dan isteri di rantauan apabila isteri belajar. Keutamaannya perlu dihalusi dan disepakati bersama, terlebih lagi dalam soal pendidikan anak-anak. Hanya keredhaan Allah yang diharapkan. Ameen.

Tak sangka pula selama ini Ustazah mengikuti blog ini, dapat promosi percuma pula apabila ditimbulkan dalam ceramahnya. Segan ada, malu pun ada. Apa-apa pun berbanyak terima kasih Ustazah.

Mewakili keluarga baru; Dr. Zamri, Dr. Aziz dan Deen
Agenda kemuncaknya adalah pengenalan diri keluarga baru Southeastern Group. Terdapat hampir 10 keluarga baru memperkenalkan diri. Tak semuanya dapat diingat dan kebanyakannya tinggal di Clayton, Clayton South dan Mulgrave; antaranya keluarga Dr. Zamri, Dr. Faizal, Dr. Aziz, Deen, Shaiful, Yan dan Halimahton.

Majlis diakhiri dengan sesi bergambar kesemua yang hadir. Insya Allah, bertemu lagi kita di lain ketika.

4 comments:

bakthiar said...

salam.. aku ni kawan lama bakhtiar (ipar encik) dan suraya.. kenalan lama. boleh bg nombor tel /email /atau apa2 yg mhubungkan pd dia..

my mail (my name also bakthiar) bakthiar@yahoo.com

Anonymous said...

Heya i'm for the primary time here. I came across this board and I to find It truly useful & it helped me out much. I hope to provide one thing back and help others like you helped me.
Also see my page - mylali.net

Anonymous said...

Very good blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
I'm planning to start my own site soon but I'm a little lost on everything.
Would you propose starting with a free platform like Wordpress or go for
a paid option? There are so many choices out
there that I'm completely overwhelmed .. Any ideas? Many thanks!
My site > best acne treatment for girls

Anonymous said...

I do not even know how I ended up here, but I thought this
post was good. I don't know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
Check out my homepage http://model.strictlyfashion.be