Monday, April 14, 2008

Famili Dari Malaysia

Bakhtiar dan Suraya di Darling Harbour
Hari demi hari terus berlalu. Tanpa disedari dah lebih 3 minggu blog ni tidak diupdate. Bukannya tak ada masa tetapi asyik dok bertangguh aja.

Semalam, Bakhtiar (ipar) dan orang rumahnya, Suraya dah berangkat pulang ke tanah air. Awal pagi semalam, mereka menaiki Tiger Airways ke Gold Coast, Queensland. Malam tadi naik Air Asia pula ke Malaysia. Awal pagi tadi, Alhamdulillah selamat tiba di KLIA. Terima kasih Bat dan Aya. Sampaikan salam kami pada saudara mara dan kenalan di tanah air.

Dah 2 minggu mereka berada di Australia. Mereka turun di Gold Coast Airport menaiki Air Asia pagi Sabtu (29/03/2008) bersama-sama dengan mak dan abah (ibu bapa Laili). Kami sekeluarga pula ke Gold Coast sehari sebelumnya. Kebetulan pula anak-anak sedang cuti sekolah penggal pertama selama 2 minggu.

Di hadapan Opera House, Sydney
Tiga hari di Gold Coast, kami berkunjung ke Australia Zoo (Crocodile Hunter) dan Underwater World di Sunshine Coast. Juga ke Seaworld di Surfers Paradise. Dari Gold Coast, kami turun ke Sydney, New South Wales. Tiga hari di Sydney kami melawat Taronga Zoo, Sydney Wildlife World, Sydney Aquarium dan Sydney Tower. Kami juga berkesempatan menaiki feri di jeti berhadapan Sydney Convention Centre di Darling Harbour melalui Harbour Bridge dan The Rocks ke Opera House dan Botanic Gardens. Pagi Jumaat kami ke Canberra, sekadar melewati Parliament House dan singgah di Masjid Canberra yang terletak berhadapan Kedutaan Malaysia. Petangnya, kami terus bertolak pulang ke rumah di Dandenong, Victoria dan tiba di rumah lewat malamnya.

Di Melbourne, mereka berkunjung ke Phillip Island, melawat Churchill Island Heritage Farm, Koala Sanctuary dan Penguin Parade. Mereka juga di bawa menaiki feri merentasi Port Phillip Bay dan menikmati keindahan pantai di sepanjang Great Ocean Road serta keunikan arca batu di Port Campbell. Malah mereka turut sama merasai pengalaman barangan murah di Garage Sale dan di Trash & Treasure Market. Bat dan Aya lebih panjang langkahnya, dengan tiket AUD 9.50 mereka menaiki train, tram dan bas tanpa limit di Melbourne City.

Bakhtiar dan Suraya pulang ke Malaysia, Hadi dan kawannya, Khalil pula datang. Mereka tiba di Gold Coast Airport pada pagi Sabtu menaiki Air Asia. Malamnya menaiki Jet Star ke Melbourne Airport.

Insya Allah mereka bersama mak dan abah akan tinggal bersama kami di Australia sehingga pertengahan Jun.