Friday, March 21, 2008

Good Friday & Easter Day

Hari ini mula cuti sekolah selama 2 minggu untuk Penggal Pertama. Hari ini juga dikenali sebagai Good Friday. Seluruh Australia bercuti. Dan esok, lusa dan tulat pun cuti. Maksudnya rakyat Australia bercuti panjang sehingga Isnin kerana meraikan Hari Easter. Kalau kat Tasmania ditambah sehari lagi hari Selasa, dikenali Easter Tuesday. Hebat betul Easter ni. Bercuti sakan mereka.

Sejak sebulan lalu, di merata-rata tempat kelihatan patung Bunny dan telur kecil besar bersalutkan coklat. Berwarna-warni pembalutnya. Hinggakan di sekolah pun Iddin, Nisah dan Leah kena siapkan dekorasi coklat seumpamanya. Hatta Imran di Kindergarten pun tidak terkecuali. Malah masing-masing mendapat hadiah patung Bunny dan telur. Kata mereka kerana Easter.

Terdetik di hati, apa ke benda Easter ni? Apa kaitannya dengan Bunny dan telur? Begitu juga, apa pula kaitannya dengan coklat? Dan kenapa Good Friday disambut berturutan dengan Easter Day? Sebe;um ini hanya dengar-dengar aja tapi tak tahu. Bertanyakan anak-anak, mereka pun tak tahu…

Di pertengahan minggu lepas, berkesempatan bertanyakan Cikgu Mystica, tenaga pengajar di Dandenong Neighbourhood House tentang Easter ni. Sambil-sambil tu selusuri juga maklumat dari internet.

Sebelum disentuh secara langsung, mohon maaf, tidak bermaksud memesongkan aqidah dan kefahaman kita terhadap Islam. Cuma sekadar memahami kepercayaan orang lain. Itu sahaja.

Secara ringkasnya dapatlah difahami ianya adalah kepercayaan penganut agama Kristian terutama dari golongan Katholik. Good Friday disambut, kononnya sebagai ingatan atas pengorbanan dan penderitaan Jesus (ingat, jangan rujuk pada Nabi Isa AS) yang dikorbankan di palang salib. Good Friday disambut 2 hari sebelum Easter Day. Kononnya Jesus tidak mati. Dia bangun dari pusaranya pada hari ke-3, dikenali Easter Sunday. Begitulah pegangan mereka.

Yang pasti kebenarannya amat jauh menyimpang dari keterangan dalam Al-Quran dan Hadith RasuluLlah SAW. Sesungguhnya Allah SWT dengan rahmatNya telah menyelamat dan mengangkat Nabi Isa AS ke langit. Yang terbunuh di palang salib dikatakan Yahuza, pembelot di kalangan pengikut Nabi Isa AS. Hebatnya kekuasaan Allah SWT sehingga dikaburkan mata musuh-musuhNya.

Berbalik kepada Bunny dan telur serta coklat. Menurut Cikgu Mystica, Bunny dan telur melambangkan permulaan kepada kehidupan yang baru. Coklat pula, katanya tiada sebarang maksud, sekadar alat untuk menceriakan sambutan. Tambahan pula ianya diminati oleh semua orang, dari kanak-kanak sehinggalah orang dewasa. Dikatakan pada malamnya, para ibu bapa akan menyembunyikan Bunny dan telur coklat ini di merata tempat di dalam rumah. Pagi keesokan harinya, anak-anak akan berlari ke sana sini mencari Bunny dan telur tersebut.

Begitulah adanya. Nampaknya Bunny dan telur tiadalah apa-apa, sekadar untuk bersuka ria. Iddin, Nisah, Leah dan Imran turut menumpang gembira tetapi tak adalah sehingga sorokkan di mana-mana. Cukuplah apa yang mereka dapat di sekolah. Asalkan ianya Halal cukup.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.